השכלה גבוהה, למי זה טוב?

זה כבר זמן מה שהאקדמיה איבדה את דרכה. מערכת ההשכלה קפאה על שמריה ומתקשה להסתגל לשינוי האדיר שעובר על העולם בעידן הנוכחי. 

השכלה או ידע תמיד היו סחורה נחשקת שהוחזקה בידי מוקדי הכוח, בדומה לאצילים והמנזרים אשר השאירו אותה בעבר שמורה למתי מעט. עם התגלגלות ההיסטוריה, ההשכלה נפתחה ליותר ויותר מעגלים וכיום הגענו למצב שבו השכלה קיימת בשפע שמעולם לא היה ניתן לדמיין שיהיה. התפתחות התקשורת והאינטרנט הביאו למצב שבו האקדמיה היא כבר לא המקום היחיד למצוא את הידע הדרוש היום להתפתחות ולשגשוג.

יותר מכך, שפע המידע יצר מצב שבו הצורך בידע או השכלה השתנו מהיסוד. ההנחה הרווחת בימינו היא שהבנו את העקרונות הבסיסיים של החיים של מדע, רפואה, פסיכולוגיה וכו'. יש לנו תמונה מקפת ומספקת של העולם כדי להתנהל בו ואנחנו נמצאים במצב שבו הלמידה היא לרוב יישומית ופונקציונאלית. אבל דווקא עידן הידע מביא לכך שהצורך להשכלה או יותר נכון לחינוך הוא חיוני לכל האוכלוסיה. 

לכאורה הכל פתוח בפני כל אדם עם חיבור לרשת אבל הדבר לא אומר שהוא יודע  כיצד לנתח ולאבחן את המידע הרב שבפניו. קיימים כביכול הכלים להתמודד בפני כל הגירויים, המלכודות והאג'נדות הרבות שנאבקות על תשומת ליבו, כספו, דעתו ושלומו של האדם במציאות שבה  ערכים כמו אמת ושקר, טוב ורע, מאבדים הגדרה ברורה ואת מקומם בחברה. 

המציאות בשטח היא שרוב האנשים היום הולכים ללמוד כדי להוציא תעודה, כדי לסמן וי, לרכוש מקצוע ופרנסה טובה. הם משקיעים שנים רבות וכספים רבים כדי ללמוד ולקבל מידע שבמקרים רבים אפילו לא יהיה רלוונטי כשיסיימו את לימודיהם, במקצועות, בתפקידים עתידיים. הדגש בהשכלה הוא על פרנסה ולכן כל המערכת בנויה סביב כסף. הלמידה באוניברסיטה היא למעשה מפעל, תעשיית תעודות. ביזנס ולא יותר. 

היה לי פעם דיון עם ערן שיוביץ על האם נותר בנו הרצון ללמוד? רוב האוכלוסיה נמצאים במצב שבו אין להם שום סיבה ללמוד. הגענו למצב מאד מיוחד שבו רובנו פשוט לא מעוניינים לדעת או לחשוב יותר מדי. האגו שלנו, הרצון שלנו שמשתנה מדור לדור, הגיע למצב שהוא לא רואה בכך מילוי שמשלים אותו, שתורם להנאה ולסיפוק בחייו. מצד אחד המערכת לא מתאימה לאתגרי הזמן ומצד שני, רצונות האוכלוסיה בעצמם השתנו. 

מהי צורת ההשכלה החדשה שמתגבשת בעידן זה? 

ובכן, השנה האחרונה וגברת קורונה הוכיחו לנו שאנחנו לא מבינים דבר, שבהחלט יש לנו הרבה מה ללמוד ולבחון את ההנחות הבסיסיות שלנו לגבי החיים. אנו זקוקים לחשיבה חדשה, לחוכמה אמיתית שעל ידה אדם באמת  יבין את העולם שסביבו ואת עצמו אשר תיתן לו יכולת לנהל את החיים שלו ולהביאם ליציבות ואושר. אנחנו צריכים ללמוד מה זה אומר להיות בני אדם.